Het is bijna zover! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van j bogaers - WaarBenJij.nu Het is bijna zover! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van j bogaers - WaarBenJij.nu

Het is bijna zover!

Blijf op de hoogte en volg j

14 Februari 2016 | Nederland, Amsterdam

met de rugzak gepakt en de spulletjes bij elkaar ga ik maandag op pad naar panama! nog een dagje om hier alles af te ronden.
Nu nog even een leuk verhaaltje maken, zodat jullie weten waar ik zit ;-)
De Republiek Panama (Spaans: República de Panamá) is een land in Centraal-Amerika dat grenst aan Costa Rica en Colombia.

Panama is het meest zuidelijk gelegen land van Centraal-Amerika. Ten noorden van het land ligt de Caribische Zee, ten zuiden de Grote Oceaan en de Golf van Panama. Voor beide kusten liggen een aantal eilanden, waaronder de San Blas-eilanden. Op het smalste punt tussen beide zeeën ligt het Panamakanaal, die nu de beide Amerika's scheidt. Zo ligt het westelijke deel van Panama in Noord-Amerika en het oostelijke deel in Zuid-Amerika. De kustlijn is bijna 2.500 kilometer lang.

Panama staat al jarenlang in de schaduw van Costa Rica en ten onrechte. Panama is redelijk veilig, economisch stabiel, heeft ene prachtige natuur, een adembenemende kanaalzone, schitterende stranden en interessante indianenculturen. (met name het laatste, doe ik het voor!)
De winterperiode is een uitstekende periode om naar Panama op vakantie te gaan. Regenen doet het nog maar weinig vanaf ongeveer half december en de zon schijnt volop bij temperaturen rond de 30 graden overdag. Wat heeft een mens nog meer nodig voor een goede winterzonvakantie? Ik verblijf daar aan de kust.

En dan het verhaal van de hoed...
De originele panama-hoed komt uit Ecuador.
In feite wordt de echte panamahoed inderdaad in Ecuador gemaakt. Maar hoe is die verkeerde benaming dan ontstaan en hoe wordt de panamahoed gemaakt? De buigzame maar duurzame vezel die toquilla wordt genoemd, is afkomstig van een palmachtige plant. De kustvlakten van Ecuador verschaffen ideale omstandigheden voor de teelt en aangroei van deze plant. De Ecuadoriaanse handwerkslieden die de hoed maken, worden beschouwd als de beste vlechters ter wereld. En wat is het een bewerkelijke klus! Het vlechten van de Montecristi superfino — een exemplaar van hoge kwaliteit — kan wel zes maanden of langer kosten. De lengte van elke vezel in de hoed is vrij kort. Toch kun je bij een echte panama nauwelijks zien waar een streng eindigt en de volgende begint. Bovendien worden de strengen zo dicht gevlochten dat de hoed zelfs geen water doorlaat!

Dan heb je nu een snuifje van de cultuur mee gekregen en hopelijk heb ik daar toegang tot een internetcafé om een volgend verhaaltje te vertellen. Maar dat is dus afwachten. Tenslotte is alles er nog 110 V.
Zelfs de telefoon gebruikt andere frequenties.

18 dagen worden gevuld door een stammenbijeenkomst. Daarna staat alles open. Afwachten dus waar de rugzak ons heen brengt.

Reacties zijn welkom en openbaar!

• 14 Februari 2016 - 08:09

Jorike:

Dag Jos,
    Dat klinkt weer eens goed, zo'n avontuur!
    En wat leuk dat ik je weer mag volgen

• 14 Februari 2016 - 08:17

Marlon:

lieve Jos,
    wat een mooi nieuws (tenminste voor mij) dat je weer aan een mooi stukje van je levensreis gaat beginnen en wat heerlijk dat je me ook meeneemt. wens je heel veel plezier en laat t je goed gaan.
    dat je maar veel mooie herinneringen mee terugbrengt!

• 14 Februari 2016 - 09:37

Marielle Rossel:

He Jos, Leuk!!Heel veel plezier, goed bezig!

• 14 Februari 2016 - 12:06

Willy:

Hey lieve Josje,

Geweldige reis heb je weer voor de boeg! Laaf je aan alle indrukken en neem ze mee naar NL! Ik ben erg benieuwd naar je verhalen als je weer op Nederlandse bodem bent. Geniet!

Warme groet!
    Wil

• 14 Februari 2016 - 14:46

Desie:

We wensen je een prachtige reis toe en horen je avonturen graag........liefs uit Oeken, Kees,Desie,Joska

• 14 Februari 2016 - 15:24

Alber10:

Hoi Jos,
    Faust en ik wensen jullie een mooie reis
    En een fijne tijd net nieuwe ontdekkingen en inzichten.
    Geniet er van :-)

• 14 Februari 2016 - 22:02

Peter:

Ha Jos,
    Een hele fijne reis toegewenst! En wie weet wordt je wel stammenhoofd.....
    Ik volg je graag op dit nieuwe avontuur.

• 15 Februari 2016 - 14:52

Julia:

Lieve Josje,
    In de vooronderstelling dat je inmiddels vertrokken bent, en misschien wel/niet op de plaats van bestemming bent, dank ik jou voor de kleurige inleiding op je reis, die je gaf in je eerste verslag! Ik vind het leuk om het Maria en Antoine door te sturen. In een eventueel antwoord vertel jij me dat! Heel veel enthousiasme en inspiratie toegewenst! Knuffel, Julia

• 07 Maart 2016 - 13:39

Anke Vroemen:

Hoi Jos,

Hoe staat het leven daar en hoe bevalt het avontuur. Ik denk dat je de eerste 18 dagen er nu wel op hebt zitten. Good luck,

liefs Anke

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

ma-na-pa en pa-na-ma

toen ik 15 was ging ma-na-pa en nu ga ik naar pa-na-ma. proberen om alles te transformeren wat zich laat omzetten in deze mooie en liefdevolle omgeving.

het betreft dit keer een stammen-bijeenkomst van totaal verschillende stammen van herkomst. Er worden vanuit 20 verschillende stammen sjamanen, muzikanten, artiesten en leraren ingevlogen vanuit verschillende staten. De opzet van dit gebeuren is een culturele happening van 18 dagen op een ongelooflijk strand in de Cariben. Het vormt de basis waar we allemaal kunnen genieten.

De eerste helft van het festival is bestemd voor de sjamanen die les willen geven en de laatste dagen vormt het strand een toneel van muziek. Het kan echter zijn dat ik niet tot de laatste dag blijf!

Het geld wat verzameld wordt voor en tijdens de bijeenkomst, komt ten goede aan liefdadigheid. Tevens vormt de organisatie ook een platform waar projecten gecreëerd worden rondom de betrokken stammen.

De organisatie heeft het festivalterrein zo goed mogelijk biologisch ingericht. De stammen worden in eren gehouden en krijgen hun heilige plaatsen. veel mensen bij elkaar vraagt natuurlijk ook om een gestructureerde plek. We slapen in tentjes.

De sjamanen die komen zijn primair de genezers van de stammen. ook kan men bij deze mensen wijze raad komen halen. Ze hebben echter alle ten doel om de planeet liefdevol te benaderen.

door dat er zoveel verschillende stammen aanwezig zijn, kunnen we ook veel informatie vergaren over alle onderwerpen in een kleine setting.

De Tribal Gathering heeft ook plek voor kleine kinderen. Dus het geheel is ruim opgezet. Het is gesitueerd aan de Noord kust van Panama en heeft een ruwe ongeciviliseerde uitstraling met een prachtige natuur en veel wilde dieren. Het is gord bereikbaar met lokaal vervoer. Met de auto zou je het binnen 2,5 uur kunnen rijden.

dat wordt genieten!